چاپ        ارسال به دوست

نشست سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور

نشست سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور


سرلوحه ی کار من انقلابی گری است نه به معنای پوچ آن بلکه به معنای واقعی و اجرایی آن

  مراسم افتتاحیه ی نشست سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از صبح روز جهارشنبه 20 اردیبهشت به مدت 2 روز و به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

       بنابر این گزارش، دکتر سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران در آیین افتتاحیه این نشست با بیان این که فرهنگ مقوله ای بسیار مهمی است که با توجه به اهمیت ویژه ی آن کسی نتوانسته است چارچوب آن را دریابد، گفت: این مقوله آنقدر وسیع است که چپ و راست آن مشخص نیست، لذا هر کاری می تواند فرهنگ و یا ضد فرهنگ باشد.

      دکتر میرنیا با اشاره به این مطلب که دو مقوله در اینجا لازم به ذکر است و خودم به آن نیز اعتقاد دارم، ادامه داد: 1100 سال قبل، جنگ های مذهبی و فرقه ای در فرهنگ ما جا افتاده بود و الان بعد از 1000 سال، همان جنگ های فرقه ای و مذهبی هنوز در کشور ما وجود دارد. سوال بنده این است که چه شده که سطح انتظارات و توقعات ما بعد از 1000 سال عوض نشده است و همان وضعیت سابق است؟ در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته امروز، تمامی فرهنگ های خود را به وحدت رسانده اند. چون تنها از طریق وحدت فرهنگی می توان به سوی رشد و توسعه حرکت کرد.

       رییس دانشگاه معین منطقه دو کشور ادامه داد: ژاپن با تمام تنوع فرهنگی به وحدت فرهنگی رسیده است. وحدت فرهنگی یعنی چه؟ بحث خود فرهنگ است، فرهنگی که در کشور حاکم است، فرهنگ کار، رفاه، توسعه و... . این فرهنگ را همگانی کردند و همه به آن اعتقاد دارد. چرا در کشور ما جز اندکی، کسی از فرهنگ عشق و رفاه و توسعه و انسان دوستی و... صحبت نمی کند؟ علت چیست؟ آیا نباید به کار به عنوان یک فرهنگ ذات وجود، نگاه کنیم؟ بخشی از جواب سوال چرا تغییر نکردیم همین جاست! اگر زمانی فرهنگ کار در کشور ما جا بیافتد، کمبودها و نداشتن ها مانع کار نمی شود و می توانیم به جاهای دیگری برسیم، چون عده ای طراحی کردند تا ما به جایی نرسیم.

       رییس دانشگاه مازندران در ادامه به مناظرات تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست چمهوری اشاره و افزود: متاسفانه فرهنگ گفت و گو نداریم، تحمل پذیری نداریم. همین دو مناظره ای که از 6 بزرگوار در تلویزیون مشاهده کردید، لحاظ بفرمایید! همه دست به دست هم دادند تا تمام کارکردهای 38 ساله نظام را بکوبند. دشمن خیلی کار خودش را راحت کرده است. تمام پول های خود را مانند زمان مصدق برای تفرقه افکنی در ایران سرمایه گذاری می کند. اما ما خودمان، خودمان را بیشتر از دشمن تخریب کرده ایم.

       دکتر میرنیا ادامه داد: هیچ وقت هیچ بلندگویی و هیچ تریبونی نظام جمهوری اسلامی ایران را اینگونه سیاه و منحوس نشان نداده بود! واقعا اینگونه است؟ این چه فرهنگی است؟ اگر قرار است شخص اول مملکت بشوم، باید اینگونه با مردم صحبت کنم؟ دولت کنونی هیچ کاری انجام نداد؟ برجام هیچ خاصیتی برای کشور نداشت؟ اگر عوام نمی دانند خواص که می دانند، این اتفاقات مثبت را چرا بیان نمی کنید؟ ترس از بیشتر شدن رای کسی دارید؟ آنوقت ما منتظر هستیم؟ برای رضای خدا گام برداریم؟ کار نکردن ها را توصیه و کار کردن ها را ریاکاری می دانیم؟ کار خوب را تشویق کنید و کار بد را تکذیب کنید. شما کار بد را تکذیب نمی کنید و کار خوب را تکذیب می کنید! این انصاف نیست. کسی که در انتظار شخص والایی است دروغ نمی گوید، کلک نمی زند، برای رای به هر کاری دست نمی زند

       رییس بزرگترین مرکز آموزش عالی استان در بخش دوم سخنان خود به فرهنگ فقر پروری و نقد ترویج آن اشاره و یادآور شد: در دین ما گفته شده است با آمدن فقر ایمان می رود. چطور است که ما عوض یاد دادن حرفه و کاری به مردم و به اصطلاح عامیانه آموزش ماهی گیری، ماهی خوردن را رواج می دهیم؟ واقعا خواص نمی دانند که پرداخت یارانه به این شکل در کشور، جز فقرپروری و گدا پروری ثمری در کشور ندارد. این یک بند در قانون شهرداری ها است که شهرداری ها موظفند فقرا را از سطح شهر جمع کنند و به اغنا برساند. آن وقت ما گداپروری می کنیم! در کجای دنیا مانند کشور ما یارانه اینگونه می دهند؟ ما به جای اینکه فرهنگ کار و مسوولیت پذیری را نشر دهیم کار دیگری انجام می دهیم! اخیرا در یکی از کشور های اروپایی رفراندومی در خصوص پرداخت یارانه به مردم انجام شد که 78 درصد مخالف آن بودند. این فرهنگ فاسد در کشور ما توسط چه کسی ترویج می شود؟ این چه رویه غلطی است که ما تشویق می کنیم. آن ها در عمل از ما مسلمان تر هستند. اگر یارانه برای تولید خرج شود اشتغال ایجاد می شود.

       دکتر میرنیا افزود: چه کسانی این فرهنگ را در کشور ترویج می کنند تا مردم ما منتظر یارانه ی 45 هزار تومانی باشند؟ چه کسی از این فقرپروری سود می برد؟ چگونه می توانیم خود را از منتظران واقعی بنامیم، وقتی این اتفاقات در کشور می افتد! برجام هیچ خاصیتی نداشت؟ اینکه سایه ی وحشت را از سر شما دور کرد کم بود؟ ملت ایستادگی کردند، درست است. اگر مردم ایستادگی نکنند همه چیز بی اثر است. اما آیا گفتگو، صحبت، صلح اندیشی و خود را معرفی کردن بخشی از مبارزه نیست؟ اگر نبود چرا حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با دشمنان خود به گفتگو مشغول شدند و خطبه ها و بیانیه های محکمی صادر کردند! گفتگو هم بخشی از سیاست و علم است، فقط تفنگ و شمشیر مبارزه نیست، باید از کوبیدن نظام و مملکت خود در این مناظره ها دوری کنیم. کوبیدن ما بعد از یک هفته تمام می شود ولی بعد باید 4 سال حسرت این اتفاقات را بخوریم! قبل از انقلاب وضع جامعه ما اینگونه بود؟ این استقلال را داشتیم؟ این توانایی هسته ای امروزه را داریم؟ پس چرا سیاه نمایی می کنید ؟ چرا با کوبیدن یک سیستم می خواهیم فردی را بد جلوه دهیم؟ ولی امروزه مردم آگاه تر شده اند و می دانند چه کار باید بکنند.

       رییس شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این موضوع که سرلوحه ی کار من انقلابی گری است نه به معنای پوچ آن بلکه به معنای واقعی و اجرایی آن، خاطرنشان کرد: با دست خالی معمولا خیلی کارها را انجام دادیم، چون معتقدم پول محدودیت نمی آورد پول استعداد می آورد، امکانات می آورد ولی همه این ها پول نیست. باید خواست تا بتوانیم انجام دهیم. ما با دست خالی در همین دانشگاه در یکی دو سال گذشته با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی مشکلات را رفع کردیم و فکر می کنم کشور ما فقط مشکل مدیریتی دارد و این به من و شمای مدیر بستگی دارد. اگر بتوانیم با فکر و علاقه و عشق کار کنیم، موانع از سر راه ما برداشته می شود. محدودیت مالی برای ما محدودیت کار ایجاد نکرد. ما 40 میلیارد تومان پروژه در ابعاد مختلف شروع کردیم .

       رییس دانشگاه مازندران در پایان با اشاره به این مطلب که کالبد دانشگاه که در دست من است یک موجود زنده است، گفت: این کالبد باید متوازن باشد، کاریکاتوری نمی توان رشد کرد. مجبور شدیم برای فرار از رشد کاریکاتوری، پروژه های متعددی را شروع کنیم تا با رشد همزمان و متوازن بعد از دو سه سال دیگر بتوانیم رشد دانشگاه مازندران را متوازن بدانیم. گاهی ایجاب می کند به خطر بزنیم و دست خالی به جلو برویم تا خداوند نیز ما را یاری کند.

        یادآور می شود: پس از مراسم افتتاحیه، کارگروه های تخصصی با حضور مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور به مدت دو روز در حال برگزاری است.

 

در همه ی شاخص ها به جز شاخص افسردگی وضعیت دانشگاه های ما از میانگین جوانان بهتر است

        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، مراسم افتتاحیه ی نشست سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از صبح روز جهارشنبه 20 اردیبهشت به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

        دکتر سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به لزوم برگزاری این گونه نشست ها و تعامل مدیران فرهنگی دانشگاه ها برای حل مشکلات موجود، به برگزاری کارگاه های تخصصی در این نشست دو روزه به عنوان یکی از محسنات این گونه نشست ها اشاره کرد و گفت: یکی از کارگروه هایی که پیش بینی شده است، مربوط به مسایل اجتماعی در دانشگاه ها است که بر اساس تفاهم نامه فی مابین وزارت کشور و وزارت علوم است. این فعالیت ها در حوزه فرهنگی و دانشجویی متمرکز شده است و در واقع شما مجریان آن هستید. اگر مسایل اجتماعی، آسیب های اجتماعی در کشور مطرح است، ما بدنبال حل و کنترل آن هستیم و دانشگاه ها نقش مهمی در این خصوص می توانند اجرا کنند،

       دکتر هاشمی با اعلام این مطلب که در همه ی شاخص ها به جز شاخص افسردگی وضعیت دانشگاه های ما از میانگین جوانان بهتر است، افزود: از حیث دینداری، بحث های مربوط به اعتیاد و حواشی رفتاری در حوزه هنجارهای اختلاف با جنس مخالف، خشونت و .. همه ی تحقیقات نشان می دهد آسیب ها در دانشگاه کمتر است و این جامعه به ایده آل ها نزدیک است. اگرچه آسیب های اجتماعی به هر مقدار که باشد، ما مکلفیم نسبت به آن توجه داشته باشیم و نه صرفا سلبی برای مبازره با آسیب ها، بلکه همچنین ظرفیت سازی برای تقویت سرمایه های اجتماعی و بهره گیری از فرصت ها با رویکرد ایجابی.

      معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اتاق های فکر استانی اشاره کرد و ادامه داد: بحث دانشگاه و مسوولیت اجتماعی که در حوزه های کانون های فرهنگی، مجامع دانشگاهی، دانشجویی و اساتید، کانون های زیست محیطی و ... که فعالیت های مختلف فرهنگی و دینی که با مشارکت های اجتماعی صورت می گیرد. از جمله بحث های مهم اتاق های فکر استانی است که در قالب شبکه جامعه و دانشگاه در سطح ملی نام گذاری شده است و روسای دانشگاه ها مسوولیت این اتاق های فکر یا شعبات این شبکه را در دانشگاه ها و استان ها به عهده گرفته اند و اخیرا در نشست قبلی معاون فرهنگی و هنری در دانشگاه ها احکام مربوطه برای آن ها صادر شد و باید شاهد افق جدیدی باشیم و در جهت پیوند زدن جامعه و دانشگاه و مسوولیت و رسالت دانشگاه ها با محوریت نخبگان علمی و البته نخبگان اجتماعی نقش مهمی می تواند داشته باشد. در مورد بحث تشکل ها و نشریات و فعالیت های داوطلبانه هم برنامه ی جاری که داریم و نیاز است که مرتب صحبت کنیم و هم چنین بحث فضای مجازی که فرصت ها و تهدیدات آن برای جامعه ما از جمله جامعه دانشگاهی ما که کاربران اصلی و شاخص ترین آن ها هستند جای کار بیش تری دارد.

       وی افزود: موظفیم که برای افق های آتی برنامه داشته باشیم. به اواخر سال تحصیلی نزدیک می شویم و باید خود را آماده کنیم برای سال تحصیلی بعد. افق و چشم انداز ما باید همواره در کنار نگاه های جاری، نگاه بلند مدت و دراز مدت را داشته باشیم. گاهی گفته می شود پایان زمان 4 ساله دولت است این موضوع دلیل بر این نمی شود که کار ما افتی داشته باشد بلکه بالعکس، مسوولیت بخش فرهنگی حوزه ای نیست که ما یک ماهه و چند ماهه و یک ترم و حتی یک ساله برنامه ریزی کنیم. فعالیت ها باید منطبق بر یک برنامه و منطق باشد تا اثرگذار باشد. حتی اگر فرض کنیم که دوره ی شخص من تمام شده است، باید این فرض را بیاورم که زمان کمتری دارم و باید از این زمان استفاده بیشتری ببرم. بنابراین کارگروه باید چشم انداز نیم سال آتی و سال آتی را برنامه ریزی کند و در این مسیر برنامه داشته باشد.

       دکتر هاشمی در خصوص برگزاری مناظره ها در درون دانشگاه ها نیز گفت: در مورد برگزاری مناظره، ما از دانشگاه ها خواستیم که زمینه برگزاری این مناظره ها در دانشگاه ها را با دعوت از نماینده های ستادهای مختلف فراهم کند. چه در سطح ملی چه در سطح استانی .دانشگاه یک گروه مرجع است و چشم جامعه به این محیط دانشگاهی است، بنابراین به روسای دانشگاه ها پیشنهاد دادیم که خود دانشگاه راسا یا با کمک فعالان دانشگاهی این مناظرات را برگزار کنند. همان مسوولیت اجتماعی دانشگاه برای تنویر اذهان و کمک کردن به شهروندان در مسیری است که انتخاب آگاهانه دقیق  و منطقی صورت می گیرد، ادامه پیدا کند. هم دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه و هم سایر مردم بتوانند از این حوزه بهره مند شوند. منطق و فلسفه ای که ما برای این بحث قایلیم این است که نگاه به دانشگاه، یک نگاه ویژه ای است. دانشگاه قرار است که کانون تفکر جامعه باشد و این کانون تفکر فقط برای بحث های علمی صرف نیست، فقط برای بحث های فرهنگی نیست، برای حوزه ی فرهنگ روزمره و مسایل جاری جامعه است. نه اینکه دانشگاه پیرو فعل و انفعالات جریان بیرونی باشد، بلکه دانشگاه بتواند پیشگام و الگو ساز باشد و بتواند نشاط و بینش را در جامعه تسری دهد. 

       معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه ما و نظام ما یک نظام مشارکت جو است، نظام مشارکتی است. در عرصه ی سیاسی و مدیریتی این مشارکت بسیار مشهود است، این که در قالب نظام مردم سالار و دموکراتیک خودش را نشان داده است. بر این اساس مردم در سرنوشت خود تعیین کننده هستند و مسیر آن هم نه با هیاهو و شلوغ کاری و برخوردهای پر تنش، بلکه با روش های مدنی و تعریف شده ای است که یکی از بارزترین آنها در پای صندوق های رای است. بنابراین مردم وقتی این امکان را دارند که از طریق رای خود و صندوق رای بتوانند دیدگاه و نظر و انتخاب خود را ابراز کنند مهم است که این انتخاب چقدر آگاهانه و مهم باشد و چقدر مبتنی بر انگیزه های صحیح و دقیق باشد. جامعه به دانشگاه نگاه می کند و مورد توجه آن است. دانشگاه اگر حرکت کند جامعه حرکت می کند، دانشگاه اگر مشارکت کند، جامعه هم مشارکت می کند.

       دکتر هاشمی ادامه داد: ما امیدوار هستیم که انشاءالله این انتخابات هم، آنچنان که فلسفه برگزاری انتخابات است بتواند برای جامعه ی ما خیرات و برکات فراوانی داشته باشد و یک قدم دیگر در مسیر پیشرفت کشور ما باشد و پیشرفت به جلو را تداوم ببخشد و این تداوم را تضمین کند. آن چیزی که تضمین کننده حرکت به جلو است، قانون است. مبنای ما قانون است و برای ما فصل الختام است و باید برای همگان باشد. اگر همه ما به قانون پایبند باشیم و در مسیر آن حرکت کنیم، حتما انتخاب مردم برای ما ملاک است، هر چیزی که باشد. ما بایستی به این احترام بگذاریم. تمکین به قانون را باید فرض بگذاریم و همواره دیدیم که قانون شکنی با هر نیتی به ضرر جامعه تمام شد. ما باید بپذیریم که اگر مردم تصمیمی گرفتند آن به صلاح و مصلحت جامعه است، حتی اگر از نظر ما بهترین تصمیم نباشد.

       معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پایان گفت: ما بایستی در عرصه فرهنگی قانونمندی را ترویج کنیم و این ظرفیت و این موقعیت بسیار شرایط مناسبی است. در یک صد سال اخیر همواره بزرگان ما در این زمینه گام برداشتند، ولی در مقام عمل است که ما محک می خوریم و پیشرفت مان مشخص می شود. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند، نباید جلسات به هم بخورد، نباید توهین شود، نباید حقی ضایع شود و تاکید می کنند که این جزو هر ایرانی است. مکرر ایشان فرمودند که این رای حق هر ایرانی است، حتی اگر نسبت به حوزه ای نقد داشته باشد ولی به عنوان یک ایرانی این حق را دارد و وظیفه همه ما دفاع از حق الناس است. این حق الناس را حق نداریم سلب کنیم، وگرنه ظلم کرده ایم. بنابراین در این زمینه باید این بحث را ترویج کنیم و کمک کنیم تا مطمئن باشیم و امیدوار باشیم خروجی این فرایند برای ما از نظر فرهنگی ارزشمند است، چون خود این فرایند ارزشمند است.

 

اگر نظام دانشگاهی قصد کمک به جامعه و حل مشکلات جامعه را دارد، باید نگاه خود را به سمت علت ها ببرد

        دکتر رضا محبوبی مشاور وزیر و معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور نیز در این نشست ضمن اشاره به شاخص هایی که وضعیت جامعه را توضیح می دهند، گفت: شاخص هایی مانند سواد، جمعیت، کیفیت آن از حیث شهرنشینی، از حیث توزیع جنسیتی و یا شاخص های مربوط به حوزه های آموزش، میزان سواد، میانگین سال های تحصیلی و یا شاخص های حوزه سلامت، مرگ مادران، نفوذ بهداشت در سطح جامعه و ... .

     دکتر محبوبی با اعلام این نکته که در خصوص این دسته از شاخص ها بنظر می رسد که جامعه ما رو به پیشرفت است، ادامه داد: اگر نگاهی به آمارهای همه حوزه های گفته شده کنیم، این موضوع را مشاهده خواهیم کرد. بطور کلی وقتی به این نوع شاخص ها نگاه می کنیم بنظر می رسد که از لحاظ اجتماعی می توان گفت وضع جامعه هم خوب است هم بد و دایم شاخص ها و نمودارها، رشد این شاخص ها را در جامعه ما نشان می دهد و شما هم به عنوان بخشی از این شاخص ها این بحث ها را تایید می کنید.

       وی افزود: دسته دیگر از شاخص ها که وضعیت اجتماعی را توضیح می دهند شاخص های مربوط به حوزه آسیب ها و مسایل اجتماعی است. ما نمی توانیم با تکیه بر دسته ی اول شاخص ها بگوییم وضع جامعه ی ما خوب است، شاخص های دسته ی اول توضیح مناسب و خوبی در مورد وضعیت جامعه به ما نمی دهد. دسته ی دیگر از شاخص ها، شاخص های مربوط به آُسیب ها و مشکلات اجتماعی است که آن هم مثل دسته ی اول شاخص ها و حتی کندتر از آن، تحت تاثیر مداخلات ما تغییر می کند، ولی تغییراتش باید رصد شود و تغییرات آن علایمی از کیفیت حیات اجتماعی ما می دهد. در دسته اول شاخص ها وضع ما خوب است، در دسته دوم رو به رشد ولی آثار منفی دارد و در دسته ی سوم شاخص ها که اینجا به یکی از آن ها اشاره شد که باز مثل دسته ی دوم شاخص ها است.

      معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اعلام این نکته که ما به دو عامل مهم رسیدیم که چرا با اینچنین وضعی رو به رو هستیم، ادامه داد: ما به دو مطلب مهم رسیدیم 1- مشکل ساختار قدرت در کشور که نمی گذارد همه ظرفیت های کشور در استخدام امر توسعه باشد، پیامش به ما این است که ما بجای اینکه دایم به سمت معلول ها برویم، باید فکر کنیم که ریشه این مشکلات جای دیگری است. اگر ما این را نادیده بگیریم وضع همین باقی خواهد ماند. عامل دیگر، کم توجهی به عنصر عقل در مدیریت جامعه است. نهاد پدید آورنده توجه به این موضوع دانشگاه است. در جایی که باید به عنصر عقل و تفکر بها بدهیم، این اتفاق می افتد یا نه؟ که اتفاقا باید در دانشگاه ها و حوزه های ما اتفاق بیافتد. ما کدام بعد دین را به جامعه نشان می دهیم؟

       مشاور وزیر کشور اینگونه ادامه داد: در دیداری که دانشجویان با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان فرمودند: من روی کرسی های آزاد اندیشی تاکید دارم و باید بشود، کرسی آزاد اندیشی باید به گونه ای باشد که تنها جوان مومن انقلابی بسیجی  بتواند حرفش را بزند.

 

       دکتر محبوبی در پایان گفت: گمان می کنم که اگر نظام دانشگاهی قصد کمک به جامعه و حل مشکلات جامعه را دارد، باید نگاه خود را به سمت علت ها ببرد و برای اینکار باید همت و زمینه وجود داشته باشد و ترس و ابایی از گفتن حرف نباشد. دانشگاه ما باید برای ترویج فکر و درگیر کردن اندیشه در حل مسایل اجتماعی دست به کار شود از هر زمینه ی ممکن و به دانشجوی خود این شهامت را بدهیم که بدون ترس حرف خود را بزند.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی



١٨:٣٦ - 1396/02/20    /    شماره : ١٢٨٥٥    /    تعداد نمایش : ٨٩



خروج